Сугестопедичното обучение по метода на проф. Георги Лозанов


СУГЕСТОПЕДИЯ – курс в София

Както е известно, не пиша от хубаво този блог.
Ама – уж за хубаво го почнах.
Вече цяла седмица публикацията ми изпреварва „Дервишово семе“.
Рекох си – странно, някои хора са се разтърсили именно по това време за метода на професор Лозанов. И толкова.
Докато не се огледах и аз. Тя, Ани си знае как да информира.
Кратичко, но навреме.
Историята около интереса за професор Лозанов си имала повод.
Интервюто с професора, показано на 3.10.2010:

Поредният непризнат велик българин
Този път това, че не съм гледала предаването, не е загуба.
Загубата е от времето на моите ученически години.
18.IX.1978г – това пише на черната дъска в края на клипчето.
http://i47.vbox7.com/player/ext.swf?vid=fdd8f3f5
Когато настъпи една от първите странни за моята биография години.
Съвпаденията винаги са случайни. 🙂

Международна конференция по сугестопедия се провежда от 22 до 24 юли в Сливен. „В дните, когато най-сетне наяве излязоха страхотните проблеми и най-сетне сякаш пролича някаква тревога на обществото за бъдещето на българското образование, ви представяме сагата на единственото голямо българско дело в световната педагогика, признато навсякъде – методът за интензивно обучение, създаден от проф. д-р Георги Лозанов”, се казва в поканата на организаторите.

Сугестопедията е приложение на сугестологията в педагогиката, за обучение по нетравмиращ начин, чрез сугестия (внушение). Методът е създаден през 60-те години на ХХ век от българския лекар Георги Лозанов и получил широко признание както в България, така и в Съветския съюз, в САЩ, приет и практикуван в университети като Оксфорд и Сорбоната. През 1978 г. методиката е наблюдавана официално от 25-членна международна комисия на ЮНЕСКО, оценена като най-добра и препоръчана за прилагане по всички предмети във всички страни. И понастоящем е представена с десетки школи и курсове за преподаване на най-различни знания по целия свят, обяснява една от най-близките сътруднички на проф. Лозанов, Ванина Бодурова. Българският метод обаче е осъден на забрава в родината си. Новото поколение учители почти не са чували за него, една лекция само е предвидена за студентите по филология в СУ „Св. Климент Охридски”. Българските власти обричат метода на забрава, след като създаденият Научно-изследователски институт по сугестология е закрит през 1991 г. При това неговият създател и ръководител проф. д-р Георги Лозанов е уволнен през 1984 г., а още през 1979-та, година след посещението на представителите на ЮНЕСКО, е спрян на границата и поставен под домашен арест – до 1989 г. След промените в България, проф. Лозанов, заедно с проф. Евелина Гатева, обучават преподаватели в СУ „Климент Охридски”, но намират най-голяма подкрепа от страна на Австрия, която им предоставя възможност и условия за работа. Двамата са обучили 286 души от цял свят, които успешно прилагат достиженията на сугестопедията.

„На времето, когато закриха института не ми казаха защо – тогава не обясняваха, но прибраха резултатите от всичките ми изследвания. По-сетне получих писмо от Държавния архив, че моят личен архив бил при тях. Не зная дали всичко е запазено”, разказва проф. Лозанов. Той е избрал Сливен за провеждане на конференцията, с която отбелязва и 84-ия си рожден ден на днешния 22 юли, заради добрия прием който е намерил тук. От 16-те училища, прилагащи метода до 1984 г. и закрити, фондацията вече е възстановила първото, което работи в Сливен и обучава деца в предучилищна възраст в четене. Докато при езиковото обучение методът осигурява 3-4 пъти по-бързо възприемане на материала, при обучението в четене резултатите са най-забележими – то става 5 до 10 пъти по-бързо, обясняват сугестопедите.

Конференцията се организира от учредената през март тази година фондация „Проф. д-р Георги Лозанов и проф. д-р Евелина Гатева”, чиято цел е да запази постигнатото и да развива сугестопедичните изследвания, както и да възроди приложението на сугестопедията в България. Въпреки краткото време за организация, официалните участници в конференцията са 37, освен слушателите, много от които възпитаници на различни сугестопедични школи. Най-много са от България, но също от САЩ, Русия, Турция, Румъния. Особено добра почва е намерила сугестопедията в САЩ. Освен проф. Лозанов и Ванина Бодурова, докладчици са проф. Соня Дъгъл от Швейцария, проф. Нанси Омаха Бой от САЩ, проф. Галина Китайгородская от Русия, Барбара Грийн Щудер от Швейцария, Либиан Лабиоса Касоне и Филип Касоне от САЩ, Сечил Тюркьоз от Турция, проф. Магдалена Думитрана от Румъния, Любов Кожухарова и Лили Дюлгерова от България.


Друг цитат:
„Един от законите за сугестопедията е „Изкуство и етика“, навлизането в обучението на красивото, чистото, естетичното. А навлезе ли то в обучението, то след 10 години, може би, ще рефлектира и върху обществения живот. А в България има нужда естетиката да се позасили“ – каза проф. Лозанов.

Сайтът на конференцията в Сливен
Интервю с Ванина Бодурова пред вестник „Сливенски новини“.
В сайта на професора се правят обновления, някои – предстоящи.
Така е то.

Две забележки в допълнение:
На конференцията в Сливен не е присъствал нито един представител на образователното министерство.
В новините от един амбициозен портал е цитиран г-н Министърът:

Министър Игнатов поздрави участниците в обучението и изказа убедеността си, че българското образование е добро. „В лицето на преподавателите България разполага с ресурс от интелигентни и критични хора, които искат непрекъснато подобрение на образователната система” – подчерта министърът.
Проф. Игнатов отбеляза, че знанията на тази програма трябва да бъдат използвани и занапред, като се организират специални центрове за обучение на учителите.

Проф. Хорхе Баленос и проф. Антонио Разано от университета в Гренада, Испания, посредством конферентна връзка поздравиха министър Игнатов и председателя на Синдиката на българските учители Янка Такева, както и всички участници в програмата за добрите резултати от проведеното обучение. Те изказаха желание да продължат да работят с българските си колеги и предложиха да се формира международен екип, който да разпространява принципите на мира и ненасилието в училище.

Чудесен пример за поговорката: „Като изтървеш питомното, върви да гониш дивото.“
И не само.

Advertisements

2 comments

  1. сугестопедия

    Най – добрите резултати от сугестопедията не се дължат на някаква техника, а на едно цялостно и задълбочено познание на психофизиологичните механизми на резервите на личността.Всеки един, който започне да се занимава със сугестопедия трябва да е напълно наясно какво прави.Статията ви е страхотна и се радвам че малко по малко тази методика на преподаване става по известна и по популярна.

  2. Ангелина Караславова

    Винаги е хубаво да се прочетат идеи за Сугестопедията и създателя Д-р Лозанов. Все пак – след толкова години мълчание по тези въпроси е добре да бъдат включени и мнения на живи хора, работили и творили с учения през годините, когато той и колектив от много учени, преподаватели и специалисти развиваха иедите му в Научно-изследователския Институт по Сугестология, София… Това е и причината, толкова късно, все пак да се включа с моя коментар тук – като сугестопед-специалист и автор на сугестопедични учебници – работила и творила заедно с Д-р Лозанов повече от 40 години, за да твърдя, че Сугестопедията никога не е била забравена, за да споделя, че Сугестопедията – но „Сугестопедия със Система’ – има своето място – като „СугестоСистема“ – в съвременните мултисензорни методики по цял свят.

Вашият коментар

Попълнете полетата по-долу или кликнете върху икона, за да влезете:

WordPress.com лого

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Промяна )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Промяна )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Промяна )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Промяна )

Connecting to %s